Laat ik eerlijk zijn: ik hoorde over het Nationaal Hitteplan en dacht direct ‘oh, daar gaan we weer. Een gegeven opblazen tot iets groots een meeslepends. Het past helemaal in een periode waarin we verslaafd zijn een rampspoed, ondergangsgedachten en protocollen. Wanneer stopt dit?’

Dat dacht ik dus en soms denk ik dat nog. Alles wordt geproblematiseerd en risicomijden is verworden tot nationale sport. Stel je voor dat er iets ergs gebeurd!

Later op die dag luisterde ik naar Dit is de Dag waar een VVD politicus (geen idee welke) vol op het orgel ging over betutteling en de vrijheid van de mens. De gesprekspartner was iemand die het Nationaal Hitteplan verdedigde. Hij deed zijn best.

De VVD’er stelde dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen leven en dat de wereld ten onder gaat aan alle betutteling. Hij haalde er van alles bij. Dat protocollen altijd leiden tot meer werk voor iedereen, meer administratie, meer gedoe et cetera.

Men raakte in een Wittgensteineske spraakverwarring, want dat was allemaal niet wat men beoogde met het Nationaal Hitteplan. Toen de tegenstrever ook nog eens begon over regionale verschillen en dat een nationaal plan dus niet kan, begon ik echt geestelijk af te haken. Dat overkomt me overigens vaker bij VVD’ers van de huidige generatie.

Wat bleef hangen was ook mijn eigen afkeer van weer een plan. En toen, eindelijk, kreeg de voorstander van de journalist van dienst ruimte om een en ander toe te lichten.

Gewoon er voor elkaar zijn.

De kern van het plan is namelijk, er gewoon voor elkaar zijn. Dat ouderen geen dorstprikkel ervaren en kunnen uitdrogen. Dat het leven beter is als we iets meer op elkaar letten en voor elkaar zorgen als dat nodig is. Dat ouder zijn geen individuele liberale keuze is maar een gegeven, met alles erbij van dien.

De kern van het plan was dus dit: we leven samen en als we echt samenleven komt iedereen de hitte goed door.

Niks protocollen, niks betutteling, niks bemoeienis: gewoon een appèl aan elkaar om naar elkaar om te zien.

Maar ja, daar is de VVD niet voor bedoeld en vooral niet mee bezig. Het was aan dovemansoren gericht. Maar niet bij mij. Een voor mij bureaucratisch ding als weer een plan, werd opeens tot een sympathieke actie gericht op samenleven. Dat is toch mooi.

Ik moet gewoon niet zoveel vooroordelen hebben en wat meer naoordelen. Leve het Nationaal Hitteplan.